Episod : Lelaki Jiwa Nipis

Friday, March 26, 2010
hero palsu beraksi lagi

Entri ini berorentasikan tentang lelaki
namun bukan lelaki biasa
bukan berkuasa
tetapi tajuknya : Lelaki Jiwa Nipis
Selamat membaca

Orang kata lelaki insan yg kuat
meraka pula kata lelaki hatinya keras
bapak kata lelaki tak boleh nangis
jadi apa yang anda kata?
gua tak kata apa apa.cuma ingin bercerita

Mari kita berbual lagi

Kata kata nista yang biasa digunakan Lelaki Jiwa Nipis
"Hmmm..Takpelahh..sapa lah aku ni kann.."
"Emm..Takpelah kalau bz sangat.."
"Dengan dia kau ajak aku ni kawan baik ko tak ajak pun.."
"Kenapa tak reply?Bz sgt ke sampai takleh nk reply langsung?"


Merajuk merupakan satu fenomena yang sering kita lihat,kita dengar dan kita alami.Namun, tatkala Lelaki merajuk, gua jadi pening.Resah dan gelisah bercampur campur dalam jiwa. Rajukan perlukan pujukan. Gua cuma pakar memujuk perempuan. Hari hari gua praktis.Pujuk Mak gua, pujuk kakak gua, pujuk adik perempuan gua, dan pujuk si dia. Saat ini, gua terpinga pinga dan terus bertanya."Macam mana nak pujuk Lelaki begini?".Gua terus dalam dilemma mencari jawapan yang pasti.Gua mahu belajar caranya.

Satu hari, gua hentikan dilemma gua. Gua temui antidote penawar 'penyakit' ini. Gua telah mendapat ramuan ubatnya dari seorang teman gua.Namanya Beliau. Beliau telah memberikan tips penting kepadaku.Hasilnya ini yang gua simpulkan.

Tips memujuk di kala lelaki merajuk:
1. Pujuk buat kali pertama dan terakhir
2. Kalau empunya diri masih merajuk,tolong jangan pujuk dah(kalau awek tak apa).
3. Biarkan dirinya cool down. Anda buat buat tak tahu seperti tiada apa berlaku
4. Setelah beberapa ketika, buat seperti biasa dengannya.Berbual seperti sedia kala.100% dijamin dia akan melayan anda.
5. Selamat mencuba

Di Makmal Perubatan

Berdasarkan kajian Professor professor sedunia, lelaki begini mempunyai ego yang tinggi. Pabila rajukan bermula, dia takkan mengaku dirinya merajuk. Deny dan tepisan menolak pengakuan dirinya merajuk. Pada hakikatnya, sememangnya terbukti dirinya merajuk.(ketawa ketawa)

Berdasarkan analisa terbaru Pakar Mental benua Asia, lelaki ini dikatakan seorang yang tidak suka marah. Dirinya menjalankan aktiviti merajuk sebagai medium untuk menyatakan perasaan kecewanya. Jarang sekali dirinya akan marah sekiranya berlakunya perselisihan faham. Kata pengerusi Pakar Mental benua Asia lagi, kebarangkalian untuk lelaki begini marah adalah 0.1%. Ini kerana jiwanya yang tidak suka akan keganasan.Lebih suka memendam perasaan.(gelak gelak)

Berdasarkan maklumat dari Ahli Phsycolgy Jepun, lelaki spesies ini merupakan seorang yang penyayang. Namun begitu Ahli ahli pengkaji itu masih belum menemui evidence yang mengesahkan fakta tersebut. Kajian masih di peringkan awal. Jadi, maih belum ada jawapannya.(geli geli)

Kembali ke dunia nyata

Sudah kalian dengar penjelasan itu?gua bukan apa.Gua pun pernah alami perasaan begini. Tapi gua dah ada pesanan untuk Lelaki lelaki di luar sana. Merajuk tak salah, tapi jangan melebih lebih. Jangan sampai satu hari nanti manusia sekeliling anda bosan dan menyampah. Anda juga akan merana. Bagi gua, simple dan mudah, 'Balancekan jiwa anda, pasti hidup anda bahagia'


Sudah sudahlah merajuk kawan.
Jom kita menyanyi lagu buat kawan gua yang sedang merajuk.
Nama kawan gua Jude

............................................

Hey Jude(jangan merajuk)

nyanyian : The Kumbang
gubahan : heropalsu

Hey Jude, don't make it bad
Take a sad song and make it better
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better

Hey Jude, don't be afraid
You were made to go out and get her
The minute you let her under your skin
Then you begin to make it better

Ja ja ja, ngan-ngan ngan ngan
Me-ra juk na, hey Jude
Ja ja ja, ngan-ngan ngan ngan
Me-ra juk na, hey Jude

.....................................................

madah terakhir gua
teman teman
rakan rakan dan taulan
bernama lelaki
jangan disebabkan merajuk
kita putus kawan
itu namanya kerja bodoh


Paling paling penting
Nasib baik gua TAK PERNAH merajuk
cuma kadang kadang tu gua terasa hati
tapi gua tak merajuk tau.
gua ini Lelaki Jiwa Besi la.

renung renung bersama


SEKIAN

sari kata disediakan oleh Lelaki Jiwa Besi

20 pujian:

Nurhashimi said...

mcb...

ntah pape la post nie...

dah la pnjang melmpau2...

ak xtau nk kate per...

tp ak ttp komen...

ah kao xngajuk..

tp 4 jam jer kan?

pastu ok...msk lab ngajuk blik...

yang jude 2,sbb aritu mse mu ngajuk,mu crite kat fred...

kdai kuning...

hehehe

bawalbukanamesebena said...

hahaha!

oooo~mcm kau je?

yeke kau xpenah majuk?

musykil2..grrrr~

Nurhashimi said...

hehehe

yang grrrr 2 ak ingat lagi....

d sbbkan grrr,die senggugut...

hehehe

Muhamad A Halim said...

sori ckit..
saya x pnh ngaju ye..
haha

Nurhashimi said...

grrrr~~

hanuman said...

"aku ngantuk la mana ada aku mrajuk"..gagagag-ayt ore xrajn ngaju...wat n3 kna atas kpala sdr..

Nurhashimi said...

"lu ngajuk ngan smlm?"

kuiz,ape y die cube smpaikan???

Muhamad A Halim said...

pe dia mi?
mu kecek gapo?
haha

Nurhashimi said...

wow padam

mad mu nk kabo nde benornye ayat 2?

ak xphm

bawalbukanamesebena said...

ha'a aku pon xpaham
xplain mudd?
maen padam2, nakkal
koh3

..ALAWIAH.. said...

ko tak pnh majuk ke mad? sure? teehee

Muhamad A Halim said...

shimi dan bawal:hah?apa yg sedang berlaku??saya tak mengerti..

Al:hihi..mne pnh kn?kn?kn?ko tu je..kuat majuk

Nurhashimi said...

dilit komen pastu wat2 tnye...wei kaver2 la cket,nie kayu ad cni..zzz

bawalbukanamesebena said...

awiz..shimi kutok kau
die ckp kau kayuu
ish3..trok pangai

Nurhashimi said...

hehehe...awiz dah terputus hubungan ngan dunia luar..

Amirul Arif said...

hmm post ni nmpak cm betul...

ttp,bak kata pakar psikologi britain,Dr.Thomas Drenn mengatakan sebenarnya "lelaki jiwa nipis" ni adalah jenis lelaki yg walaupun less action but never play with what he will do next..mksudnya dye makan dlm,klu selalu sgt bnda yg wat dye merajuk tuh berlaku,dye mngkin meletup n menyebabkn bencana...

papepun,ska ayt yg msg x blas...bodo betul sape sentap or majuk ngn ko sbb msg...aku yg siap hulur kedit pn ko x pnah msg,inikan lak org yg x hulur...hahahahaha

ada pantun utk ko sempena post ni(gembira dpt komen pnjg2 memandangkn ini 1st komen aku)


pelbagai pengalaman di uitm kedah,
sering bersama berganding bahu,
dari depan nmpak semuanya indah,
tp di belakang siapa yg tahu.

Unknown said...

cool..nice...:)

Anonymous said...

wekk =p
mudd buat entry pasal diri sendiri.
hihi.

Anonymous said...

bebual nk cool..
cm haram lah wei!

Muhamad A Halim said...

agagaga~