Pada Suatu Petang

Monday, March 29, 2010
hero palsu berdrama lagi

Assalamualaikum orang PARIT BUNTAR
sudah lama rasanya gua tak menghirup udara di sini
selama ini gua sibuk di S.Petani
kali ini gua nak rasa kembali kesibukan di sini

matahari gelincir ke ufuk barat.
gua macam biasa membuta saja
gua terjaga sambil mamai sebentar
gua berjalan ke bilik air
basuh muka buang buang apa yang patot
sambil membuang
gua teringat satu benda
petang ini ada event besar di parit buntar
ahh.gua tak boleh lepas peluang ni
gua mesti pergi event tu

gua rasa energetik kembali selepas membuag
gua terus melangkah bertemu bonda gua di dapur
macam biasa
gua insan tak bergaji
apalagi gua nak ampu bonda gua
gua bilang gua nak pergi event besar
bonda gua macam mengerti maksudku
nah. rm15 gua terima
gua rasa cukupla buat gua nak memborong nanti kat event tu
dengan ucapan terima kasih
gua capai kunci motor buruk abah
capai helmet MS gua tepi rak kasut

*vroom*
bunyi turbo motor buruk berkumandang
gua pulas minyak dua tiga kali kasi panas enjin
jiran rumah dah jeling macam nk baling selipar kat gua
asap berkepul kepul
masuk gear satu
gua jalan slow slow menuju tapak event

gua lap sana gua willy sini
last last gua sampai tapak event
wah.orang berpusu pusu
awek awek menunggu
gua pening nak mula mana dulu
gua lihat ada awek jual satay
sebelum tu
gua usha side mirror kanan
gua adjust rambut gua
agak agak dah pacak 90 digri gua gerak dengan yakin


cekpoint pertama gua
inilah awek yang gua banggakan tadi
"adik nak berapa cucuk?",katenya
gua buat perkiraan dengan nafsu gua
"bagi saya 20 cucuk ye akak",kate gua
25sen kali 20
baru rm5 gua shopping


gua jalan jalan cari mangsa kedua
gua aim baik punya
kedai apom balik
gua singgah beli untuk bonda gua
sayang pada ibu la katakan
"bang, kasi dua biji bang"
abang tu apalagi, tunjuk kehebatan membungkusnya
dua tiga kali mata gua kelip
dah siap
abang apom tu tersenyum bangga

gua jalan lagi
awek awek ramai juga kat event ni
gua pandang kanan awek melayu
gua pandang kiri amoi cina
kiri kanan kiri kanan gua toleh
aktif sungguh biji mata gua
jalan dua tiga tapak
kelibat ayam percik melambai ke arah gua
gua kata taknak
tapi gua tewas dengan nafsu gua
gua beli satu part fevret gua
kepak namanya
gua pusing lagi dengan beg penuh kanan kiri
gua memborong sakan di event ni
bukan selalu gua datang
beli belah gua rasa hari ni

gua dah mula rimas
pakcik makcik abang akak
lelaki dan wanita
dah mula berasak asak
gua di celah celah semput rasa
gua cuba cari jalan exit dari gerombolan itu
dalam keadaan begini apa lagi
gua guna kepakaran gua
teknik mencelah
*sap sup sap*
bunyi gua mencelah
seorang penjual burger di tepi
tenganga melihat kehebatan gua mencelah
ok.gua mula nak menipu tu

gua dah maraton tapak event 7 rounds
gua kehabisan stamina
badan gua perlukan air
gua seluk poket kiri gua
tarik keluar rm1 terakhir
depan mata gua ada dua pilihan
ice blended atau cendol
keputusan gua pilih cendol
gua orang melayu
minum air melayu la

*slurp*
dua tiga pam gua tarik
energy badan kembali normal
gua kembali tersenyum lega
gua usha usha port kejap
nak cari ketenangan dari kesibukan


inilah hasil daripada belian gua
gua borong semua gerai
jangan salahkan gua
nafsu gua yang salah
ni semua sapa nak lahap?
gua keluh sorang sorang
pakcik murtabak tepuk belakang gua suruh sabar
nasib baik


angin bayu meniup rambut gua
gua jumpa port baik punya
tepi sungai
gua kesepian sebentar
menatap keindahan jambatan di depan mata
oh alangkah indahnya

sedang gua terleka dek keindahan jambatan
gua tersentak
pakcik yang port sebelah gua menghalau seekor kucing
gua tenung buat observation
*debab*
pakcik tu dengan rilek menyepak kucing itu
darah gua mula panas
tengah gua berang gua teringat satu kempen
"BUDI BAHASA BUDAYA KITA"
gua hormat dia lebih tua
tapi gua rasa pakcik ni tak berbudi
gua tengok lagi
tangan dia beketul ketul,urat timbul timbul
tak boleh jadi
gua duduk balik
gua dapat solusinya
gua capai plastik kaler biru sblh gua
ambik tiga cucuk satay
gua panggil manja kucing tu
*chut chut chut*bunyi orang kita pggil kucing
gua hulur dengan penuh kasih sayang
gua jeling pakcik tadi
pakcik tu pandang gua
gua senyum sahaja pada dia
pakcik tu rasa malu mungkin
dia angkat kaki pelan pelan jalan

macam macam karenah manusia
gua sambung aktiviti menatap jambatan tadi
gua angkat kepala tegak ke langit
dah merah merah langit
gua rasa dah sampai masa gua pulang
orang tua kata
waktu senja syaitan syaitan berkeliaran
disebabkan gua tak nak jadi syaitan
gua nak pulang sekarang
gua tak lupa kewajipan gua menghadapNya
balik gua niat nak taubat balik
apa dosa yang gua kutip tadi

apa pun
tempat ni masih tak berubah
tahap kebosanan sama sepeti dulu
bila la kerajaan nak Upgrade tempat ni?
gua teringin tengok bangunan 80tingkat kat sini
sudah sudah la berangan
gua toleh belakang balik
gua nak ucap
"SELAMAT TINGGAL PASAR MALAM P.BUNTAR"
inilah event besar gua cakap tadi
mungkin tahun depan gua datang lagi event besar ni


TAMMAT


sarikata disediakan oleh Peronda pasar Malam



14 pujian:

Nurhashimi said...

ok first

Nur Hanisah said...

ini lah entry kau yg plg best
aku pencinta pasar malam.
jom dtg pasar malam kuantan.
lg gempak wey.
hari-hari ade pasar malam.
haha

Muhamad A Halim said...

ahaha
ape yang lebih di kuantan?
ade bangunan 80tingkat ke?

bawalbukanamesebena said...

ice blender? ice blended?
arghhh..aku pn xtau lah!
kau punye blog ske ati kau la nk tulis ape..
ha ha ha

wewiitt!!
manusia penyayaang~
kasi kucim sate free~
sjak bile kau jadi tengku ni?
hagaga

Unknown said...

td aku pg pasar malam gak.
tp x de lak aku wat entry cm ko...heheh
nk tau 1 bnde x??
aku alergik dgr nme parit buntar..
sbb ex aku duk situ..aishh,,
demi ko aku bace gak..hahha..
nice one:)

Muhamad A Halim said...

bawal:mmg mama sy ajar eja ice blender dri kecik.eh2 ak mmg pembela kucim ye kt umah.kucim kt umah ak da bercambah agy jd 14 ekor sumer skunk

mas: wow!ex kaw dok mne?tmn kerian?tmn pekaka?tmn mna?mai aku pi hentam dia

Unknown said...

entah..aku lupe..
nnt aku tnye blik..
huhu

Muhamad A Halim said...

wahaha
ok..
da tawu gtaw ak..
tak saba nak hentak orang

Unknown said...

oraiitt..
kasi calar muke die tau..bajet player..
huk3

Nur Hanisah said...

erm.kuantan xde bgnn 80 tingkat.
bgnn rendah2 je.ada la dalam 100 tgkt.
;P
*ini menipu*

Muhamad A Halim said...

pahang penuh hutan..
apa ada kt sana ha?

Nur Hanisah said...

pahang besar ok.
brape pratus sgt la hutan nyer.
yg lain semua pembangunan ok?
*bangga*
mcm2 phg ade.
ape yg kau nak?
kau nak berkejaran dgn ombak?
kuantan ade beberapa pantai.
kau nak bergurau senda?
huh.pergi genting la.
nk honeymoon?
cameron kn ade.
bukit tinggi pn boleyh.
kau nak mmbsrkn bdn?
ini plg sng.
mknn di mana2.
nasi minyak pn ada for breakfast.
xpayah tggu kenduri kawin.
tergoda x nk dtg cni?

Muhamad A Halim said...

wooo..
mmg ini tempat untuk mempromosi negeri pahang..
bape lame da kau keje tok agensi pelancongan pahang??
nampak cam da arif sgt da..
haha

MiNiE said...

mmg dasar pelahap la ko...ngee~~~
sjak bila ko baek ny adk???duhhhh