Komposer Negara Goyang Kaki

Thursday, April 8, 2010

Assalamualaikum

Pakcik Adnan Abu Hassan sedang sibuk dengan kanak kanak AF.
Tuan Ajai dengar kata sedang melancong.
Abang Audi Mok pula busy menjaga anak anak di rumah

Gua rasa komposer komposer lagu tanah air di atas dah lupa tanggungjawab mereka.

Pagi tadi gua pergi satu kedai mini nak cari ubat gigi Safi Kayu Sugi. Setapak gua masok kedai tu, gua dengar muzik intro lagu fevret bekas teman sebilik gua berkumandang. Gua pon dah khatam full lyrics lagu ni sebab gua suka awek yang nyanyi lagu ni. Awek tu anak tukang jahit yang selalu naik keta Swift tu. Gua yang baru nak high layan lagu ni terus cancel hajat.

FAK

Gua dah terkeluar kata kesat. Bila masa anak tukang jahit pandai nyanyi dlm Bahasa Melayu? Bila masa suara anak tukang jahit TAK sedap? dan Bila masa dia convert jadi laki?

lagu : Kisah Cinta
Penyanyi : Anak Tukang Jahit




FAK LAGI

Baru gua sedar. Orang Malaysia nyanyi lagu ni dalam versi melayu. Laki pulak tu. Paling siknifikan, tak merdu.

Gua rasa.
Memang lepas ni, komposer Negara kita tak payah susah perah otak buat lagu. Tinggal nak buat audition cari peraka lirik je. Penyanyinya, kita bagi peluang kat produk realiti tv yang terbuang. Dengan cara ni dana negara kita pon tak dibazir nak upah komposer banyak banyak. Bernas tak proposal gua?

Gua akhiri nyanyian gua dalam entri ini dengan persembahan di bawah.




Persembahan seterusnya daripada Wanita Gaga dengan lagunya Romance Teruk. Belum sempat persembahan bermula,

Dato' Siti Nurhaliza tiba tiba muncul dari tepi pentas.
"Bila industri muzik kita nak maju kalau begini?", seru beliau selepas memenangi ABPBH.

Gua terdiam. tak terjawab persoalan itu.






Kuiz mingguan :
siapakah yang memenangi anugerah penyanyi paling popular di ABPBH?

20 pujian:

Nurhashimi said...

first?

Muhamad A Halim said...

bacela jubor

Nur Hanisah said...

mad.
bukan lolok dah meninggal ke?

Muhamad A Halim said...

ahh
shit..
jap tuka nama

Nur Hanisah said...

haha.
jujur aku cakap la.
love story tu aku x dgr smpi abis.
dari aku mencarut di tgh malam yg hening ni baik aku stop je vid tu.
x berminat.

tapi yg im yours tu agak menarik la
sampai habis jugak la aku dgr
terbuai-buai jugak la layan lagu tu
video pon boley bla cool.
sedikit comel di situ

tapi mereka ini bukan la artis kan?
jadi tidak boleh la kita menuding jari ke arah komposer serta penulis lirik sepenuhnya
kerana video-video di atas dinyanyikan untuk suka-suka dan bukan berniat nak kaut untung

jadi perlu ke kau menagih lagu baru yang fresh dari komposer serta penulis lirik sekiranya kau berniat nak record lagu suka-suka
bukan begitu mad?

hehe
panjang gile komen

Muhamad A Halim said...

memang aku saja suka suka nak salahkan komposer negara kita..
walaupun content x selari dengan matlamat..
sbb lagu2 kt negara ni membosankan dan tak berkembang..
sbb tu orang Malaysia sendri lagi suka dgr dan nyanyi lagu BI?
jujur.kau lagi suka lagu BI ke lagu BM?
jawab jujur
haha

Nur Hanisah said...

sejujur-jujurnya dan terpaling amatlah jujur nye sekali kan
aku suka BM dan BI
aku balun due2 wey.
aku kan tamak.
hahaha
kau nak aku support jwpn aku dgn alasan2 kukuh sekali ke?

Amirul Arif said...

x juga,bukan semua salah komposer...
ada komposer malaysia yg dah smpai ke luar negara ex roslan aziz,adnan...xkn org luar tergila jika kejayaan x seberapa kn?

masalah sebenarnya bpunca dr artis,suara xsberapa,bajet stylo n cntik je lebihh....dah tau suara sume sama,sebuk nk msuk industri seni suara malaysia...

akhir kata,

honey bee lagu diminati,
zee avi pemilik suaranya,
komposer tempatan jgn dikeji,
kelemahan artis menjadi puncanya.

chewahh..sekian

Muhamad A Halim said...

ok
nk dgr skit

Muhamad A Halim said...

izin laluan
cmna artis nak nyanyi kalau lagu pon xdak?
lagu murahan dan tak best..
hah..
tetap salah komposer

hmdnzr said...

fak mat!
aku nyanyi lagu GLEE tanak tulis
kang aku buat lagu dont stop believing dalam bahasa melayu kang
dengan tajuk
"jangan mudah putus asa!"
bahahahaha

Amirul Arif said...

dr muzik indie ke balada,
penyanyi hanya lebihkan rupa,
mana ng taw lagu pon xda?
lagu byk penyanyi sesuai je x jmpa...

Muhamad A Halim said...

kalu ak tulis nnti ang ang sentap lak ngan aku
haha
hamdan..tolong jangan
GELI aku

Muhamad A Halim said...

cuba bukak radio era
bukak radio hot fm
lagu dari mana yang memonopoli carta?
lagu indon.
lagu kita ada la satu dua naik kejap
last2 hilang cmtu ja..
kebanyakan yang best pon band2 yang buat..or sendri buat..
So..mna kredibiliti komposer komposer negara?lagu yang serba protaip rentaknya dan sama ja.

hmdnzr said...

aku buat petang esok mad
nanti post kat youtube
bahaahahaha
aku rasa bosan
aku buat khas untuk roomates saya
amirul
amran
muhammad
saya HEARTS anda semua

Muhamad A Halim said...

yeah..
hamdanku
xdak lagu tu siap ang..ak nk tgok dlm video ang yg nyanyi

Amirul Arif said...

khidmat komposer tetap diguna,
walau lagu2 dicipta sendiri,
polisi penyiaran lagu sudah dipinda,
utk mampukan lgu melayu berdiri..

faham x?hehehe

Muhamad A Halim said...

yeah...
akhirnya ang kantoi di situ..
baca balik ayat ang tu

dan sebab tu la ak letak tajuk entri ni
KOMPOSER NEGARA GOYANG KAKI

Amirul Arif said...

fak arr ijat ko mmg nk mcmni,
komposer ttap bkerja bagai nk mati,
sudah aku ulang baca berkali-kali,
kesalahan aku mmg ang menanti..

haha amacam?best x aku bpantun...huhu

Nur Hanisah said...

hebat la debat korg.
seyes gile weyh.
tak sampai sejam aku bla dr blog mad dah berderet komeng2 baru.
pening aku nk bce.haha.

owh btw lagu made in Malaysia banyak jugak yang bagus.cuma tak establish.
dan lagu-lagu mereka bukan lah totally in bm.ade jgk english.
tapi mereka bergerak secara independent.
sape yg x follow xtau la lagu2 tu.

dan kenapa kurang lagu malaysia di carta?
sebab mereka takut nk putarkan lagu2 dari not-yet-establish-artist dalam mainstream.