Nilai Sekeping 10sen

Friday, April 16, 2010

Assalamualaikum

Gua sebenarnya tak kerja 7e mahupun billion
tapi sebenarnya sekarang gua berkarier sbg pengangkat barang di sebuah kedai yang biasa
gua malas nak mengejar label glamour dalam karier gua dua bulan ni.
jadi gua pilih ni bersebab dan beragenda.gua nak rasa keperitan dalam mencari sekeping 10sen.

Gua selalu lihat orang angkat orang angkat barang berkilo kilo di market. gua tengok gua rasa macam senang.

Gua dulu, kalau 10 sen jatuh kat lantai, memang gua takkan kutip. Gua anggap 10sen tu murah.10sen tu sampah. Sebab duit tu bukan duit gua, duit mak dan abah gua sumbang. Memang gua tak hargai. Realiti, pengemis jalanan tercari 10sen yang gua buang tadi.

Refleksi kembali pada kehidupan kita, memang kita biasa hidup senang.Tak pernah rasa perit mencari rezeki halal.

Sekarang gua di tempat yang betul. Gua dah rasa apa yang mereka rasa.

Tugas gua angkat barang turun dari lori. Berpuluh kotak gua tanggung. Seksa penatnya, peluh gua yang jawab. Baju gua dari kaler merah menyala tukar jadi kaler merah hati.

berkotak kotak
result yang gua hasilkan.memang padu angkatan gua.
tapi lepas tu otot gua memang out of service terus


Memang susah nak dapat 10sen. Gua dapat rasa nilai harga duit tu dengan usaha gua.
Lepas ni kalau 10sen gua jatuh dalam longkang pon gua akan kutip. Bukan gua desperate atau mengemis, tapi gua hargai segala rezeki yang gua terima.

Sebagai analogi,
Pada suatu hari
Gua yang kepenatan ingin membeli air 100plus.harganya rm1.80. Gua seluk poket dan hisab duit di tapak tangan.Malangnya gua cuma ada rm1.70. kurang 10sen. Gua teramat la dahaga. Waktu itu lah baru gua teringat 10sen yang gua buang tadi. Sesalan di benak hati.

Di situla nilai sekeping 10sen.



Gua lepak belakang stor kedai gua tu. Melihat view senja sambil menghitung salah silap gua. Dan gua terfikir lagi satu agenda. Gua lihat tauke sesebuah supermarket mesti bangsa Tiong Hua. Mana orang orang kita?

Rupanya orang kita sedang mengikut telunjuk. bukan sebagai ketua.

Kita tak tewas, cuma kita leka.

Sudah lah, gua nak teruskan mencari 10sen gua yang gua buang tadi. Sampai bila nak berehat, baik gua bekerja.












8 pujian:

Nurhashimi said...

k first

Muhamad A Halim said...

puah mi?

Nur Hanisah said...

nicely done
:)

Muhamad A Halim said...

ape yang nice cik nisa?

Nur Hanisah said...

duit seposen tu yg nice.
kau keja an?
bila nk blanje aku?
bahaha

Muhamad A Halim said...

haha
pnt aku keje tau
keje sndri la
haha

Amirul Arif said...

nisa,dye akan blanja aku dlu..haha

Nurhashimi said...

bleh tahan